Problemen met bevroren schermen, slechte audio, of sessies die uit zichzelf worden verbroken? Afdrukken

Soms kan het zijn dat tijdens een beeldbelsessie het beeld van jezelf of de ontvangende partij(en) hangt, de geluidskwaliteit slecht is, of de verbinding uit zichzelf verbreekt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende is de netwerkverbinding. Via onderstaande test kun je vaststellen of dit bij jou ook het geval is.

 

Test je verbinding: pingen

Allereerst kun je een “ping”-test uitvoeren. Er wordt dan een klein anoniem datapakketje van jouw computer of mobiel naar een server gestuurd en vervolgens gaat deze over dezelfde verbinding weer retour. Bij een goede verbinding is dit pakketje binnen 50 milliseconden heen en weer. In sommige gevallen kan het zijn dat dit over en weer sturen van het pakketje langer duurt, of soms dat hij helemaal niet terugkomt. Dit zijn de momenten dat jouw videoverbinding hangt. 

 

Doe minimaal 3 keer de test via de volgende site: https://www.meter.net/ping-test/

 

Analyseer de uitkomst van de test

Bij een goede verbinding zal deze waarde tussen 10 en 50 ms (milliseconden) liggen en komt de maximale tijd dat een pakketje onderweg is niet boven de 100 ms. Zie onderstaande afbeelding.

 

 

Ligt de gemiddelde waarde boven de 50 ms en heb je uitschieters die langer duren dan 100 ms, dan is dit hoogst waarschijnlijk de oorzaak van het hangende videobeeld. Zie onderstaande afbeelding.

 

 

Oplossing 

Als je de video-oplossing gebruikt op je werkplek en je bent verbonden met Wifi, probeer dan dichter bij je Wifi-punt te gaan zitten. Als dit niet werkt probeer dan je computer middels een UTP-netwerkkabel te verbinden. Dit zou het probleem moeten oplossen. Ben je via een zogenaamde VPN-verbinding verbonden met bijvoorbeeld de kantooromgeving van je werk, verbreek deze dan.

 

Mocht al het voorgaande niet helpen neem dan contact op met degene verantwoordelijk voor je internetverbinding. In een zakelijke omgeving is dit je netwerkbeheerder en in je thuisomgeving je internetleverancier (KPN, Ziggo, etc.).

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.
×

Some text in the Modal..