Bij Zaurus raden we aan om zoveel mogelijk contact te hebben met zorgvragers via spreekkamers. Een aantal voordelen zijn:
- De spreekkamer kan gesloten worden om zo te zorgen dat zorgvragers niet op een later moment contact zoeken;
- Wanneer het iemand niet lukt om een Zaurus account aan te maken, of als diegene dit liever niet wil kan een link gegenereerd worden via gasttoegang;
- Meerdere zorgverleners en/of zorgvragers kunnen toegevoegd worden aan een spreekkamer voor een groepsgesprek;
- Videogesprekken in een spreekkamer gaan over de Zaurus servers. Hierdoor is de verbinding stabieler en zal deze minder snel tegengehouden worden door een firewall.
INHOUDSOPGAVE
- Aanmaken
- Deelnemers toevoegen
- Hoe maak je iemand een beheerder?
- Instellingen spreekkamer aanpassen
- Spreekkamer sluiten
- Spreekkamer verwijderen
Aanmaken
Klik op “Nieuw” in de donker blauwe balk boven in het scherm.
Kies vervolgens “Spreekkamer”.
Bedenk vervolgens een naam voor de spreekkamer. Voer deze naam in bij het veld “Naam”. Kies vervolgens de deelnemers de je wilt uitnodigen in de spreekkamer. Klik op het blauwe “Plus”-icoontje om deelnemers toe te voegen. Staat de persoon die je zoekt nog niet in jouw lijst, nodig deze persoon dan uit middels de optie “Nodig nieuwe contacten uit”. Het uitnodigen van deze contacten verloopt precies hetzelfde als contacten uitnodigen buiten een spreekkamer. Hier kan je lezen hoe dat moet.
Scroll vervolgens naar onderen. Hier kan je nog enkele vinkjes zetten bij instellingen die je wellicht prettig vindt:
- Sluit na een periode van inactiviteit;
- Verwijder bericht na een bepaalde periode;
- Alleen collega’s zijn toegestaan als deelnemer;
- Sta deelnemers toe om andere deelnemers uit te nodigen.
Bepaal de instellingen die jouw voorkeur hebben en klik vervolgens op “Maak nieuwe spreekkamer”. Je krijgt vervolgens een melding dat de spreekkamer wordt aangemaakt. Dit kan enkele seconden duren. Zodra de spreekkamer is aangemaakt, verschijnt deze boven aan jouw lijst met conversaties.
De spreekkamer wordt als volgt getoond.
Je kan een spreekkamer op dezelfde manier gebruiken als een één-op-één gesprek.
Tip! Heb je de verkeerde instellingen veranderd of wil je nog meer deelnemers toevoegen op een later tijdstip? Dit is geen probleem, dit kan altijd op een later moment. Als ‘eigenaar’ van een spreekkamer kun je bovenin de conversatie de instellingen wijzigen. Meer deelnemers uitnodigen kan via het blauwe plusje.
Deelnemers toevoegen
Je kunt alleen nieuwe deelnemers toevoegen aan een digitale spreekkamer als je daar de rechten toe hebt. Of je die rechten hebt hangt af van de instellingen van de spreekkamer. Als de eigenaar van de groep heeft ingesteld dat alleen hij/zij nieuwe mensen mag uitnodigen, zul je deze persoon moeten vragen om iemand toe te voegen.
Als je de rechten wel hebt om iemand uit te nodigen, zal je bovenaan de lijst met deelnemers een blauw rondje zien met een wit plus erin. Als je hierop klikt kun je deelnemers uitnodigen.
Let op! Als je een nieuwe deelnemer toevoegt aan een bestaande, digitale spreekkamer, dan kan deze nieuwe deelnemer alle berichten zien die eerder in deze spreekkamer geplaatst zijn. Houd hier dus rekening mee wanneer je nieuwe deelnemers toevoegt en controleer of er geen informatie in het spreekkamer staat die niet voor deze nieuwe deelnemer(s) bedoeld is. Bij twijfel is het beter om een volledig nieuw spreekkamer aan te maken.
Hoe maak je iemand een beheerder?
Soms is het wenselijk om andere deelnemers beheerder van de spreekkamer te maken. Deze kunnen de eigenaar van de spreekkamer dan helpen met de spreekkamer te beheren.
Je kan alleen iemand een beheerder maken als je zelf de eigenaar, of ook een beheerder bent.
Om iemand een beheerder te maken moet je in de spreekkamer je muiscursor plaatsen boven de profiel foto van degene die je de rechten wilt geven. Je ziet een menu tevoorschijn komen waarin de optie 'Maak beheerder' staat. Klik hierop en diegene wordt een beheerder.
Om de beheerdersrechten bij iemand te verwijderen kan je weer je muiscursor boven de profielfoto plaatsen en daarna kiezen voor 'Verwijder als beheerder.'
Instellingen spreekkamer aanpassen
Als je de eigenaar bent van een digitale spreekkamer, kun je de instellingen op elk gewenst moment aanpassen.
Klik in de conversatie op “Meer” en vervolgens op “Opties”.
Onderstaand scherm verschijnt. In dit scherm kan je alle opties, inclusief het kiezen van een afbeelding, aanpassen. Voer de wijzigingen door en klik vervolgens op “Opslaan”.
Spreekkamer sluiten
Om een spreekkamer te sluiten, open de spreekkamerconversatie. Kies de optie “Meer” en volgens de optie “Spreekkamer sluiten”.
Er verschijnt een pop-up die vraag om jouw bevestiging. Klik op “Spraakkamer sluiten”. De spreekkamer wordt gesloten.
Let op! Een gesloten spreekkamer is een spreekkamer waar geen aanpassingen meer aan mogen worden gedaan. Dit betekent dat er geen nieuwe berichten mogen worden verstuurd in die spreekkamer. Ook mogen er geen mensen worden toegevoegd, verwijderd of uit zichzelf weggaan. De spreekkamer kan nog wel gedownload en ingekeken worden.
Let op! Wanneer een spreekkamer eenmaal is gesloten kan je deze niet meer heropenen. Je dient dan een nieuwe spreekkamer aan te maken.
Tip! Als een spreekkamer is gesloten, kan je ervoor zorgen dat je hem niet langer in je overzicht ziet door de filter van je conversatie-overzicht op ‘Open’ te zetten. Alle gesloten spreekkamer worden dan niet langer getoond.
Spreekkamer verwijderen
Wanneer je het spreekkamer gesloten hebt, zal je ook de optie krijgen om deze te verwijderen. Deze optie is te vinden in hetzelfde menu als waar je de spreekkamer gesloten hebt: klik links bovenin, onder de titel op ‘Meer’. Vervolgens kun je kiezen voor ‘Verwijder’.