Is een Zaurus assistent hetzelfde als een chatbot? Afdrukken

De definities van chatbots en digitale / virtuele assistenten verschillen nogal. Er zijn mensen die de twee als hetzelfde zien – in principe zijn beide conversational agents die commandos interpreteren en daarnaar handelen.


Het verschil zit hem veelal in de uitgebreidheid van de mogelijkheden die een chatbot of assistent heeft tijdens het communicatieproces. Zo wordt de mogelijkheid om menselijke agents in te schakelen veelal gezien als iets wat specifiek hoort bij digitale / virtuele assistenten, net als de mogelijkheid om op uitgebreider niveau gebruik te maken van AI om te leren en zichzelf te optimaliseren.


Er zijn ook mensen die het verschil zien in het ‘doel’ van de chatbot of assistent: een chatbot dient het bedrijf, terwijl de assistent de klant / patiënt / zorgvrager dient.


In veel opzichten zitten onze assistenten tussen chatbots en digitale assistenten in – ze hebben specifieke communicatieflows die van tevoren zijn bedacht en leren tijdens het doorlopen hiervan niet pro-actief bij. De handelingen die zij kunnen uitvoeren zijn echter gericht op de behoeften van zowel zorgorganisaties en hun patiënten en we bieden de mogelijkheid om door te schakelen naar een menselijke medewerker.


Uiteindelijk hebben we ook voor de term ‘digitale assistent’ gekozen uit persoonlijke voorkeur. We vonden het woord ‘chatbot’ onpersoonlijker klinken en onze insteek met assistenten zoals Chantal is juist om ze een stukje identiteit mee te geven die ze aansprekend maakt voor hun conversatiepartners.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.
×

Some text in the Modal..